Naast autonoom werk maakt Anja de Jong werk in opdracht en was zij tot in 2020 docent fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Ze bedenkt en produceert haar eigen projecten in de vorm van tentoonstellingen en (boek)publicaties. Haar werk wordt in binnen- en buitenland geëxposeerd.

Na een langdurig en intensief fotografisch onderzoek naar de architectonische ruimte, verlegt ze haar werkterrein en gaat op zoek naar het wereldwijde niemandsland in ‘Borderland’, ontstaan projecten als: ‘Moldova’s Water’ en ‘Chile’s Water’ en reist ze naar de ijsgrens in ‘Ice Edge’.
Het terugkerend thema in deze series is de klimaat- en waterproblematiek op basis van een concreet, soms persoonlijk, gegeven.
In ‘Berlin’s Covered History’ en in ‘Five Eras – Five Cultures’ toont ze haar interesse in geschiedenis. Terwijl waterproblematiek en geschiedenis samen komen in ‘Monuments of Climate Change’ binnen Nederlandse grenzen, start zij in 2019 een spiegelproject over het IJslandse landschap.

In De Jong’s foto’s is de mens, indien aanwezig, slechts figurant. Het is haar veel meer te doen om het handelen van de mens en de sporen die deze daarmee trekt in zowel het cultuur- als natuurlandschap.
De camera, van analoog grootformaat tot digitaal kleinbeeld, wordt door de fotograaf schijnbaar objectief, maar zichtbaar weloverwogen voor het uiteindelijke resultaat ingezet.

Copyright © Anja de Jong